Продати друга - рекрутинг

Іноді продати друга може бути зовсім не погано, а навіть корисно. Особливо, коли за це можна одержати істотну винагороду. Саме так і працює рекомендаційний рекрутинг.

Кумівство, яке процвітає в українській політиці та здобуло неоднозначне ставлення в багатьох бізнесменів, у ряді компаній не тільки схвалюється, але до того ж і добре оплачується. За допомогою цього нехитрого, перевіреного часом інструмента вони укомплектовують штат новими співробітниками й до того ж мотивують старих.

Приведи друга

Кожен десятий співробітник компанії Bain & Company Ukraine (стратегічний консалтинг) влаштувався на роботу за протекцією. Причому всі вони донині успішно працюють в Bain & Company Ukraine. Керівництво не бачить у такому підході пошуку персоналу нічого соромного, більше того - додало йому офіційного статусу. Причому така практика застосовується в усіх 40 офісах компанії, розташованих в усьому світі.

Програма «Приведи друга» у компанії існує давно. Кілька разів на рік співробітникам нагадують про те, що вони можуть порекомендувати своїх друзів і знайомих. Винагорода здійснюється після успішно пройденого випробного терміну. Не можна сказати, що працює ця програма просто. Матеріальний фактор сприяє тому, що деякі співробітники керуються думкою «а раптом вийде?». Тому іноді вони приводять невідповідних кандидатів. Іноді, навпаки, побоюються це робити, почуваючи свою відповідальність за людину, яку рекомендують. Однак за допомогою такого методу Bain & Company Ukraine залучила біля третини співробітників, які донині успішно працюють у компанії.

Найчастіше рекомендаційний рекрутинг, так офіційно називається цей механізм пошуку співробітників, беруть на озброєння компанії, що працюють у настільки вузькому сегменті, що пошук кваліфікованого персоналу для них стандартними методами виявляється неефективним. Інші (особливо компанії, які працюють у сфері мережевого маркетингу), навпаки, зацікавлені в тому, щоб залучити найбільшу кількість розповсюджувачів для своїх товарів або послуг.

Міцно за руку тримаючи

Як правило, співробітники, залучені за рекомендацією своїх знайомих, які вже працюють у компанії, виявляються більш кваліфікованими, ніж фахівці, знайдені завдяки рекламним акціям, що презентують вакансії, а іноді навіть залучені за допомогою рекрутингових агентств.

Ще однією важливою перевагою подібного способу залучення співробітників є те, що такі кандидати більш реалістично уявляють собі свої функції, нюанси роботи в компанії й, маючи дружню підтримку, набагато легше адаптуються в колективі.

Але, безумовно, найбільша перевага рекомендаційного рекрутинга — у його дешевині. Адже в середньому премія, яка виплачується за вдалий підбір кандидата, не перевищує місячного окладу співробітника. До того ж у всіх компаніях, які тимчасово або постійно використовують рекомендаційний рекрутинг, оплата надається після закінчення випробувального терміну прийнятого на роботу співробітника. Зрозуміло, жодне рекрутингове агентство ніколи не стане працювати на аналогічних умовах.

Це вам не просто так

За даними Асоціації рекрутинга, за кордоном близько 40% компаній застосовують рекомендаційний рекрутинг у якості одного з інструментів пошуку персоналу. Серед вітчизняних компаній не більше 10-15% відкрито заявляють про те, що готові доплачувати своїм співробітникам за рекомендованого ними фахівця, прийнятого на роботу. І треба зазначити, що багато вітчизняних керівників щиро дивуються тому, що за рекомендацію взагалі можна платити. Вони абсолютно впевнені, що кожний зі співробітників і так охоче приведе когось зі своїх друзів, якщо буде знати, що той підходить, і його візьмуть на роботу. Але якщо за це давати гроші, - нездоровий ажіотаж гарантований.

Крім того, в успіху або неуспіху впровадження даної програми досить істотну роль може зіграти особистісний фактор рекомендуючих. Людина з нашим менталітетом може просто образитися на знайомого, який «перетягає» його у свою компанію не просто через добрі стосунки, а маючи свій «шкурний» інтерес. І якщо молодь ставиться до цього більш спокійно, люди старшого покоління (особливо старого загартування) можуть сприйняти таку пропозицію вкрай негативно. Ще одна неприємна ситуація може виникнути, якщо співробітник рекомендує когось, а ця людина потім не одержує роботу. Або, що ще гірше, - не проходить випробний термін. Тому багато хто, побоюючись зіпсувати відносини із друзями, відмовляються брати участь у таких акціях.

Причому, за спостереженнями наших експертів, більшість успішних рекомендацій надходить від співробітників, які працюють на початкових посадах. Із цією особливістю рекомендаційного рекрутинга пов'язаний ще один його недолік - такі програми підходять не для всіх типів вакансій. Щонайкраще цей метод зарекомендував себе для залучення «молодих талантів», менеджерів нижчої та середньої ланки. Що стосується топ-менеджерів, то людей на дані позиції доводиться шукати за допомогою традиційних методів.

Однак є компанії, у яких рекомендаційний рекрутинг існує в «згорнутому» вигляді. «Ми намагалися впровадити таку програму, але вона себе не виправдала. Багато хто з наших співробітників просто ігнорували частину вимог (приміром, наявність у здобувача профільної освіти), мотивуючи це тим, що знайомий є «надійним хлопцем». Тому її довелося згорнути. Але ми преміюємо співробітників, якщо вони приводять кваліфікованих фахівців з конкуруючих компаній. Хедхантинг у таких випадках обійшовся б занадто дорого. А з огляду на те, що багато наших співробітників знають «чужих» профі по спільному навчанню, роботі на виставках або на спільних об'єктах, такі рекомендації бувають дуже корисні», - на правах анонімності поділився директор великої київської компанії.

Шукай

Програми рекомендаційного рекрутинга, спрямованого на пошук висококваліфікованих фахівців, найкраще працюють у компаніях із дружньою стосовно персоналу політикою, сильною корпоративною культурою та сприятливим психологічним кліматом у колективі.

Аналогічний метод застосовують і в структурах, які одержали прізвисько «кузень кадрів» і «соковижималок». Тобто у фірмах і фірмочках з величезною плинністю кадрів і жорсткою кадровою політикою. «Привести друга» закликають молодих людей, яким надається можливість одержати там свій перший досвід.

Хоча в компаніях, які відносяться як до першої, так і до другої категорії, не використовують рекомендаційний рекрутинг в якості основного способу пошуку співробітників. Цей метод розглядається, швидше як одне з джерел пошуку потенційно цікавих кандидатів, нарівні зі стандартними методами пошуку - роботою з вишами, з бізнес-школами.

Втім, визначити, чи володіють друзі та знайомі, яких можна знати з найкращої, але «неділової» сторони, потрібними професійними навичками, - може бути непросто для людини, яка ніколи професійно не займалася підбором кадрів.

Тому для того, щоб програма рекомендаційного рекрутинга дозволяла досягати поставлених цілей, дуже важливо мати відпрацьовану методику оцінки кандидатів, яка проводиться без найменших потурань. У компанії Bain & Company Ukraine досить складна процедура відбору, що припускає три етапи по дві співбесіди. Тобто людина, яка бажає працювати, повинна пройти як мінімум шість співбесід, основний формат яких - кейсовий. Той, хто рекомендує цю людину, допомагає їй, радить, як краще підготуватися до інтерв'ю, як виконати завдання. І це дуже заохочується.

Треба зазначити, що така сувора процедура «входу» дозволяє не тільки відсіяти невідповідних кандидатів, але й допомагає впоратися з іще однією проблемою, яка виникає при використанні рекомендаційного рекрутинга — зняти частку відповідальності за новачка зі співробітника, який його рекомендував. Адже для багатьох занадто відповідальних і недовірливих працівників відчуття того, що він просто зобов'язаний відповідати за всі вчинки свого підопічного, може стати непереборною перешкодою.

Ще однією умовою справної роботи програми є необхідність регулярно нагадувати співробітникам про відкриті вакансії та стимулювати їх до контактів у професійному середовищі. Зрозуміло, що в таких випадках керівництво з розумінням і схваленням ставиться й до «висіння» у соціальних мережах, і до спілкування із представниками конкуруючих фірм. Адже все це - для користі справи.

Джерело: hrm.ru

всі новини

Роздрукувати сторінку


Нагору Назад