Сім навичок керівника майбутнього
Лідери, які очолять компанії через кілька років, формуються сьогодні, в кризові часи. Які якості важливо посилювати в своєму управлінському стилі?
У будь-який час будувати бізнес складно, а в кризовий – трохи складніше. Тут спеціально використано слово «трохи», тому що для одних компаній криза – це складнощі, а для інших– можливість для зростання і процвітання. Але давайте дотримуватися традиційної думки,що під час кризи важко. Якими ж навичками керівнику необхідно володіти для того, щоб вести свою компанію в майбутнє?
1. Фокус на результаті. Успішні люди завжди працюють дуже багато. Але працювати багато і досягати поставлених цілей – не одне й те ж саме. Можна роками грати на музичному інструменті і не бути геніальним музикантом. Або з раннього дитинства займатися спортом, але так і не досягти видатних результатів. Один студент паралельно з навчанням в університеті працював у лабораторії, і один з керівників запитав його: «Навіщо ти працюєш? Чого ти хочеш досягти?» І отримав відповідь: «Не знаю, мені просто подобається цим займатися». Ця фраза студента, який навчався, напевно, не критична відповідь. Але така відповідь співробітника, а тим більше керівника компанії, неприпустима. Робота заради роботи, за гроші, навіть за інтерес без фокусу на результаті – це неправильно.Хорошим прикладом фокусування на результаті може бути догляд за бамбуком. Бамбук – це рослина, яка росте дуже швидко і за короткий час. За добу він може вирости в довжину до 1 метра. Але для того, щоб рослина росла з такою швидкістю, їй необхідно мати хорошу кореневу систему, яка може зміцнюватися від одного-двох років до чотирьох-п'яти. І в цей час необхідно за рослиною дуже добре доглядати: поливати й удобрювати. А ось після того, як коренева система буде достатньо розвиненою, бамбук за п'ять-шість тижнів може вирости до 30-40 метрів у висоту. Точно так само і в бізнесі, для отримання великих продажів і прибутку потрібно вірити та йти до мети. Іноді роками. Якось власник інвестиційної та девелоперської компанії на запитання «Як ти досяг цього?»відповів: «Я кілька років довбав у одну точку». Тобто людина цілеспрямовано кілька років йшла до своєї мети – створення великої і стабільної компанії. Але якщо розбити великі завдання/цілі на дрібніші, то дотримуватися наміченого напрямку руху простіше. Ставте перед собою грандіозні цілі, дробіть на дрібніші, фокусуйтеся на результаті, а не на процесі –і ви будете переможцем!
2. Рішучість у діях. Цілком імовірно, що вам доводилося працювати з керівниками, які ухвалювали рішення дуже довго. І не тільки тому, що у них не вистачало певної інформації. Таких керівників можна назвати «вагами» або «маятниками». Вони постійно розгойдуються з боку в бік і ніякне можуть визначитися! Ухвалити рішення швидко і, найголовніше, вчасно – це не про них. Яку-небудь дрібницю вони можуть мусолити тижнями і навіть місяцями. Як правило, активні та ініціативні підлеглі, які хочуть зростати і розвиватися, втікають від таких «швидких» керівників. Керівники-«маятники» не досягають у бізнесі високих результатів. Якщо ж ви бачите такого керівника на чолі великої компанії, будьте впевнені, ця компанія дісталася йому у спадок або хтось до нього «прокачав» цей бізнес. І якщо в спокійні часи компанії з таким типом керівника ще можуть якось існувати, то в кризу їм буде дуже складно. Під час кризи, коли обмежені не тільки будь-які ресурси, а й час, ухвалювати рішення слід швидко! Це не означає, що думати взагалі не треба. Думати потрібно! Але потрібно також робити! Варто дотримуватися правила «подумав-зробив». Свого часу Джон Ф. Кеннеді сказав: «У програми дій є свої ризики і вартість, але зручна бездіяльність у довгостроковій перспективі значно ризикованіша й набагато дорожча».
3. Здатність створити ідеальну команду і бути лідером. Вираз «свита робить короля» актуальний у будь-який час. А в кризовий – і поготів. Можна дещо перефразувати цей вислів – «король такий, яка його свита». Без сильної команди жоден керівник не доб'ється великих результатів. Звідси й необхідність у сильній команді, яка за будь-яких обставин буде підтримкою й опорою. Здатність бути лідером дуже важлива, оскільки без навичок та технології «лідерства» створити ідеальну команду неможливо! На одному тренінгу прозвучала цікава думка: кожен співробітник, фахівець, керівник перебуває на одному з семи рівнів розвитку. Але не плутайте з пірамідою Маслоу, тимбільше, що там всього п'ять рівнів. Хоча в деяких роботах Маслоу описує свою піраміду з семи рівнів. Але мова про інше. Отже, піраміда, що складається з семи рівнів: рівні 1-4 є «упадницькими» і характеризують низький рівень розвитку фахівця, а рівні 5-7 – «прогресивними». Керівники 1-4 рівня ніколи не візьмуть у підпорядкування фахівців 5-7 рівня. А керівники 5-7 рівня майже ніколи не приймуть підлеглих 1-4 рівня.Існує багато прикладів, коли керівники відмовляли в прийомі на роботу більш кваліфікованому фахівцеві, приймаючи відверто бездарного. А все тому, що такий керівник боїться конкуренції з боку більш сильного і кваліфікованого співробітника. Приймайте в свою команду співробітників більш кваліфікованих, ніж ви самі, і станьте їхнім лідером! Не допускайте потрапляння в вашу команду керівників-нездар, тому що вони незможуть об’єднати кваліфікованих фахівців. Тільки так ви сформуєте не лише ідеальну команду, а й ідеальну компанію!Стів Джобс казав: «Немає сенсу наймати тямущих людей, а потім вказувати, що їм робити.Ми наймаємо толкових людей, щоб вони казали, що робити нам».
4. Висока самодисципліна. Вимагаючи від співробітників високої результативності і дисципліни, ви маєте застосовувати й до себе високі вимоги. Як лідер ви зобов'язані робити більше. Приходити раніше, йти пізніше. Під час робочого часу присвячувати себе роботі і всьому, що з цим пов'язано.Водночас поняття самодисципліни стосується особистісного розвитку. В Інтернеті можна знайти таке визначення самодисципліни: «здатність змусити себе діяти, незалежно відемоційного стану». Це свідчить про те, що в якій би ситуації ви не перебували, які б пристрасті кругом не вирували, як би вам не хотілося що-небудь робити, якщо ви своїм розумом (не душею, не тілом, не серцем, не п'яткою...) розумієте, що це робити потрібно –значить робіть! І крапка! І не варто забувати, що на вас дивиться і за вами стоїть ваша команда, яка, в тому числі, залежить від вас і ваших рішень.
5. Уміння не лише добре працювати, але й добре відпочивати. Кожен керівник повинен вміти не тільки добре працювати, але й добре відпочивати! «Заряджати» свої «батарейки» або «акумулятори» (у кого що є) необхідно постійно і періодично. Постійно – протягом робочого тижня. Періодично – хоча б якусь частину часуна квартал. Всі ми розуміємо, що справжній керівник «на роботі» двадцять чотири години на добу. Але організм і навіть механізм повинні відпочивати. Отже, скільки ж потрібно відпочивати? Відпочивати потрібно протягом тижня – мінімум один день і протягом кварталу – мінімум один тиждень або півріччя – два тижні. Причому в цей період необхідно повністю відключитися від робочих питань: відключити робочий мобільний телефон, не переглядати електронну пошту тощо. На час відпочинку – вас не існує! Чим займатися – це ваша особиста справа, але слід повністю відключитися від робочих моментів. Ще одна важлива порада – один раз на рік або хоча б один раз на два роки необхідно проходити санаторно-курортне лікування. Згадайте золотий час наших батьків, бабусь і дідусів. Щороку підприємства відправляли в санаторії та профілакторії своїх співробітників. На багатьох підприємствах санаторії взагалі перебували на балансі. Навіщо це робилося? Саме для того, щоб люди не просто відпочили, а ще й підлікувалися. Держава обов'язково-примусово змушувала громадян відпочивати в лікарнях, тим самим піклуючись про їхнє здоров'я. Отже витрачати певну частину свого відпочинку на санаторно-курортне лікування просто необхідно. Ви не тільки чудово відпочинете, але й поправите своє здоров'я. Як писав Джон Уонамейкер: «Якщо весь час працювати і ніколи не відпочивати, можна стати найбагатшою людиною на кладовищі».
6. Виховуйте собі заміну. На жаль, дуже багато керівників дотримуються думки Фердинанда Порше: «Хочеш зробити щось добре, зроби сам». Очевидно, цей вислів стосується делегування повноважень, але вцьому розділі – виховання собі заміни. Ніщо не вічне під Місяцем. Колись вам доведеться залишити цю роботу і рухатися далі. Нова робота, нові проекти, новий бізнес – неважливо! Головне, щоб на гідне місце, яке ви залишите, прийшла достойна людина, яка буде продовжувати розвиток компанії. І подбати про таку людину повинні саме ви! Не відділ персоналу вашої компанії, не кадрові та консалтингові компанії. Це безпосередньо ваш обов'язок – виростити і виховати собі заміну. Навіть якщо ви не плануєте працювати в компанії довго і щасливо – нестрашно! Співробітник, який зможе замінити вас, буде у вашій команді. І завжди ви зможете скористатися його знаннями і навичками, а він – замінити вас, якщо це буде потрібно. В одній компанії керівника не підвищили тільки тому, що замінити його було ніким. Вищий керівник так і сказав: «Ти не можеш посісти вищий пост, бо у нас немає заміни на твоє місце. А ти сам про таку людину не потурбувався». Від таких керівників варто позбавлятися – як правило, вони не в змозі створити собі команду. Отже, якщо ви найманий керівник, то у вашій команді повинні бути співробітники (саме співробітники, не один!), яким ви за необхідності зможете передати кермо влади вашим підрозділом або компанією. Ну а якщо ви працюючий власник, то задумайтеся про те, щоб передати управління компанією залученому керівнику, який очолить вашу компанію. А ви,звільнившись від рутини, можливо, почнете нові бізнес-проекти. Або зможете спокійно відійти від справ і зайнятися чим захочете...
7. Будувати плани і прогнози. Про планування знають всі. Деякі навіть знають види планування. Але незважаючи на те, щовсі знають про планування і всі знають, що планувати потрібно, роблять це, як правило, небільше 10-15% компаній. Мається на увазі повне планування: на рівні компанії, підрозділів і департаментів, відділів та персональні плани співробітників. У кращому разі робляться плани на рівні відділів. При цьому, звісно, плани відділів або навіть департаменти виявляються між собою не скоригованими. У цьому випадку не вистачає саме плану на рівні компанії, який мав бути орієнтиром для всіх інших нижчих планів. На жаль, у багатьох компаніях планування йде «знизу вверх» (і до «верху» не доходить). А має бути навпаки –«зверху вниз». Компанія задає вектор руху, а не співробітники, відділи та департаменти. Отже, ми підійшли до планування на рівні компанії. І ось тут у керівника майбутнього має бути три плани. Ні, не оперативний, тактичний і стратегічний. Вони, звісно, також повинні бути. Маються на увазі три відмінних один від одного стратегічних плани. Причому ці плани мають враховувати такі прогнози: реалістичний, песимістичний, дуже песимістичний. Оптимістичний прогноз можна відкласти, оскільки він рідко збувається і в сприятливі для бізнесу часи. А тут, тим більше, криза. Уже виходячи з даних стратегічних планів, компанія планує свою діяльність. З'являються оперативні і тактичні плани, а також відповідні плани підрозділів аж до рівня співробітників. І при здійсненні того чи іншого прогнозу є можливість швидко перебудуватися і почати працювати за відповідним планом. Такі плани необхідні перш за все керівнику, щоб він мав можливість швидко зорієнтуватися і дати необхідні вказівки підлеглим для переналаштування роботи компанії. У такому разікерівник не панікує і залишається лідером. У разі сприятливої ситуації для компанії(оптимістичний прогноз, і таке може статися) будь-який керівник швидко зможе перепланувати роботу компанії. Але готуватися, все-таки, слід до гіршого! Не дарма в одному старому мультфільмі звучить такий діалог:– Чи є у вас план, містер Фікс?– Чи є у мене план? Чи є у мене план?! Та у мене цілих три плани! Тому давайте послухаємося містера Фікса і будемо мати в кишені три плани для наступних прогнозів: нормальний, поганий і дуже поганий.
Як епілог
Звісно, навичок керівника майбутнього може бути значно більше. Але сконцентруємося на основних, які допоможуть здійснити ривок компанії на чолі з керівником, який буде фокусуватися на таких навичках. Удачі вашому бізнесу!
За матеріалами hitjob.com.ua
всі новиниРоздрукувати сторінку
Нагору НазадРобота в регіонах
Місто
Вак.
Рез.
11000
10692
460
26
229
11
544
114
251
15
330
60
1969
198
252
9
257
18
303
28
369
55
498
64
756
161
Робота в Україні
Статистика зарплат
Середня зарплата в Ужгороді та області складає:
- по резюме 0 грн.
- по вакансіях 26911 грн.
Jobs.uz.ua
- 8665 грн.
за даними Статуправління
Корисні сервіси
Корисні поради
Чому роботодавці не вказують в оголошеннях зарплату: поради hr-експертки, які вакансії оминати
Не вказана в оголошеннях зарплата часто є найменшою проблемою. Попри світо ...
Тренди українського фрилансу-2023: прогноз від Freelancehunt
Світова платформа Exploding Topics та український сервіс фрилансу Freelanc ...
Вигорання під час війни: як залишатися ефективним на роботі – поради експерта
Війна стала важким тягарем для ринку праці. За оцінками соціологічної груп ...