Співбесіда. Правила проведення
Співбесіда при прийомі на роботу має вирішальне значення в процесі підбору кадрів. Полягає у відборі людини для роботи на основі об'єктивних критеріїв, які застосовуються до кандидата виважено і справедливо. Співбесіда переслідує дві головні цілі: 1) допомогти організації оцінити кандидатів на відповідність посади; 2) допомогти кандидатам оцінити організацію як майбутнє місце роботи. Історично склалися такі методики проведення співбесіди: 1. Британський метод співбесіди заснований на особистій бесіді з кандидатом членів кадрової комісії. Інтерв'юери цікавляться біографією, традиціями сім'ї та місцем, де він здобув освіту: «Не родич чи Ви герцога Соммерсетского? Хто з родини служив у Королівському флоті? Де Ви навчалися - не в Оксфорді? »Якщо кандидат успішно відповідає на поставлені запитання, то він швидко приймається. 2. Німецька метод заснований на попередню підготовку кандидатами значної кількості документів з обов'язковими письмовими рекомендаціями відомих фахівців, учених, керівників, політиків. Експертна комісія з компетентних осіб аналізує подані документи, стежить за правильністю їх оформлення. Кандидати на вакантні посади проходять цілий ряд обов'язкових суворих процедур, що передують безпосередньо співбесіди. 3. Американський метод співбесіди зводиться до перевірки інтелектуальних і творчих здібностей, психологічного тестування з використанням комп'ютерів і спостереження за кандидатами в неформальній обстановці. Для цього кандидат запрошується, приміром, на уїкенд, презентацію, ланч. При цьому звертається велика увага на потенціал людини і недоліки його особистості, що не завжди підтверджує можливість роботи підібраного таким способом менеджера в команді. Однак такий метод дозволяє виявити приховані недоліки особистості, які можуть бути неприпустимі для роботи в конкретній фірмі. 4. Китайський метод заснований на попередніх письмових іспитах і має давні історичні традиції. Кандидати пишуть ряд творів, доводячи знання класики, грамотність письма, знання історії. Успішно здавших всі іспити, а таких набирається кілька відсотків, беруть участь у конкурсі, пишуть заключний твір на тему майбутньої роботи. Витримали і цей іспит - допускають до співбесіди. У разі прийому на роботу їх службове становище нерідко залежить від отриманої на іспитах позначки. У сучасній практиці кадрової роботи зазвичай спостерігаються різні комбінації вищезгаданих методів. Співбесіда «один-на-один», незважаючи на всю популярність, є ненадійним способом відбору фахівців. Інтерв'юеру рекомендується проводити співбесіду за участю хоча б одного помічника з метою прийняття більш об'єктивного рішення, а найкраще - у складі групи (3-5 чоловік). Групова співбесіда дозволяє виключити упереджену оцінку кандидата, однак вимагає ретельної попередньої підготовки і узгодженої поведінки інтерв'юерів. Правила проведення співбесіди: 1. Для успішного проведення співбесіди інтерв'юеру необхідно мати в наявності: - Контрольний список кандидатів до критеріїв і місцем для нотаток; - Модель (професіограму) робочого місця або посади, або короткі вимоги до кандидата на посаду; - Посадові інструкції; - План співбесіди; - Підготовлені заздалегідь для співбесіди питання; - Комплект бланків для запису відповідей претендентів; - Виділений час з розрахунку не менше 30 хвилин на кожного кандидата; - Підготовлене приміщення (окрема кімната, стільці в коридорі для очікують і ін) 2. Постарайтеся зробити приміщення максимально затишним і не проводьте співбесід, сидячи за письмовим столом. Деякі менеджери з персоналу вважають таку манеру цілком нормальной, проте дослідження показали, що фізичний бар'єр неминуче породжує і психологічний бар'єр. Це особливо важливо, якщо інтерв'юер проводить співбесіду спільно з помічниками. Досвідчені інтерв'юери просять шукачів сідати на стілець (крісло, диван), що стоїть збоку від столу і нерідко розташовуються поруч з кандидатом. На думку психологів, це демонструє претенденту дружелюбність і повагу з боку співрозмовника. Таке розташування дозволяє інтерв'юеру добре бачити очі і жести претендента і створює в останнього відчуття власної значущості, свободи і природності поведінки, стимулює відкритість і щирість під час відповідей на питання. 3. Психологи встановили, що як би довго не тривала бесіда, позитивна або негативна думка про кандидата у інтерв'юера зазвичай складається протягом перших 3-4 хвилин розмови. Після цього інтерв'юер ставить запитання в залежності від думки: у разі позитивного - що дозволяють людині розкритися з кращого боку, при негативному - «на засипку». Тобто інтерв'юер свідомо чи несвідомо створює умови, щоб його первісна думка була підкріплена наступними фактами. Знаючи про цю психологічну пастку, інтерв'юер повинен всіляко її уникати. Перші хвилини співбесіди краще використовувати не для отримання будь-якої інформації від кандидата, а для створення спокійної і комфортної атмосфери (для обох сторін), психологічного розкріпачення кандидата, налагодження позитивних і конструктивних відносин взаєморозуміння, за яких можна вести продуктивну роботу. У перші хвилини також доцільно зробити ясний і стислий вступ; мети співбесіди повинні бути чітко доведені до відома кандидата разом з короткою інформацією про форму співбесіди, тривалiсть і т.д. 4. Інтерв'юеру слід уникати вступної лекції про організацію чи про саму роботу, оскільки це може викликати улесливі або певним чином орієнтовані відповіді. Цю тему краще відкласти на кінець співбесіди, щоб інформувати претендента про особливості роботи лише після того, як кандидат відповість на питання про свої здібності, минулі досягнення та досвід. Докладні відомості про фірму найкраще давати наприкінці співбесіди, відповідаючи на запитання кандидата. Взагалі, дуже важливо дати кандидату можливість задавати свої питання. Це дає цінну інформацію про те, які чинники пріоритетні для конкретної людини. 5. Графік співбесід повинен передбачати, принаймні, 30-хвилинну перерву перед початком бесіди з черговим кандидатом. Це необхідно для нейтралізації психологічних ефектів сприйняття, коли враження від попереднього кандидата проектується на наступного. Так, на тлі відверто слабкої кандидата досить посередній фахівець може здатися інтерв'юеру «цілком відповідним» і навпаки. Необхідно також передбачити час для запису і оцінок відповідей кандидата, а також перерву для відпочинку інтерв'юера. Ефективна співбесіда, як правило, вимагає багато сил, тому важливо зберігати здатність ясно мислити. Кількість співбесід, які інтерв'юер може ефективно провести протягом робочого дня - не більше п'яти
За матеріалами hitjob.com.ua
всі новиниРоздрукувати сторінку
Нагору НазадРобота в регіонах
Місто
Вак.
Рез.
11000
10692
460
26
229
11
544
114
251
15
330
60
1969
198
252
9
257
18
303
28
369
55
498
64
756
161
Робота в Україні
Статистика зарплат
Середня зарплата в Ужгороді та області складає:
- по резюме 0 грн.
- по вакансіях 26911 грн.
Jobs.uz.ua
- 8665 грн.
за даними Статуправління
Корисні сервіси
Корисні поради
Чому роботодавці не вказують в оголошеннях зарплату: поради hr-експертки, які вакансії оминати
Не вказана в оголошеннях зарплата часто є найменшою проблемою. Попри світо ...
Тренди українського фрилансу-2023: прогноз від Freelancehunt
Світова платформа Exploding Topics та український сервіс фрилансу Freelanc ...
Вигорання під час війни: як залишатися ефективним на роботі – поради експерта
Війна стала важким тягарем для ринку праці. За оцінками соціологічної груп ...